EVVO

Tajemná zkratka EVVO (environmentální vzdělávání, výchova a osvěta) vychází z anglického termínu environmental education, kde environment znamená životní prostředí a education se chápe široce jako vzdělávání, výchova či osvěta všech typů cílových skupin, od nejmenších dětí po dospělé.

V naší škole se snažíme vést žáky k zodpovědnému přístupu ke svému okolí, k aktivní snaze o zkvalitnění svého životního prostředí nejen ve škole, ale i mimo ni. To ovšem vyžaduje dlouhodobý přístup, a nelze tudíž očekávat, že nahodilé akce, zvučná hesla a velká předsevzetí dokáží rázem změnit pohled dětí na svět kolem sebe. Chceme, aby se škola a její okolí během těch devíti let, kdy ji žák navštěvuje, měnila k lepšímu, a aby žák zároveň cítil, že na těchto změnách má i svůj podíl.

Témata environmentální výchovy jsou samozřejmě součástí vzdělávacích programů v jednotlivých předmětech (nejen v těch přírodovědných), žáci se však s nimi setkávají i v rámci dalších aktivit školy (např. Den Země), a postupně se také zapojují do řešení problémů v měřítku školy.

Cíle EVVO:

  • vytvořit pozitivní a aktivní vztah k širšímu místu svého bydliště
  • vnímat jednotlivce jako součásti přírody a životního prostředí, včetně vyplývající zodpovědnosti
  • osvojit si praktické dovednosti pro chování a pobyt v přírodě i při zacházení s přírodou a uplatňovat je v každodenním životě
  • pochopit potřebu trvale udržitelného nakládání s přírodními zdroji
  • uvědomit si důležitost třídění odpadů v domácnostech, ve škole
  • minimalizovat negativní vlivy člověka / např. vandalství, znečištění/ na životní prostředí

Aktivity v rámci EVVO:

  • využití námětů environmentální výchovy v jednotlivých předmětech
  • spolupráce se středisky ekologické výchovy
  • spolupráce s jednotnými složkami veřejné správy v rámci obce, kraje (ÚMČ)
  • zapojení školy do projektového dne v rámci Dne Země
  • projekt EKOŠKOLA
  • třídění odpadu
  • návštěva naučných pořadů (např. Planeta Země 3000)
  • exkurze a vycházky do přírody

Projekt EKOŠKOLA

Cílem projektu je postupné zvyšování angažovanosti žáků v řešení problémů. Žáci se na konkrétních situacích učí systematickému přístupu – od analýzy problémů, stanovení cílů, plánování činností a průběžného monitoringu až k hodnocení a reflexi. Základním hybatelem přitom není učitel, ale EKOTÝM tvořený především žáky samotnými, ale zahrnující rovněž zástupce z řad rodičů a zaměstnanců školy, případně místní samosprávy.

Projekt má dlouhodobý charakter, a ačkoliv ZŠ Kyje usiluje o znovuzískání mezinárodního titulu Ekoškola, hlavní hodnotou je proces samotný.